REGLER

  • Deltagare får endast tävla med ett spel.
  • Den som deltar i tävlingen behöver inte också vara designer. Med andra ord kan en designer låta någon annan dema deras spel. Detta anges i anmälan.
  • Deltagare som inte dyker upp vid avsatt tid är inte garanterade tid att visa upp sitt spel.
  • Spel som varit med i tidigare tävlingar får inte vara med igen. (Dock får man ställa upp med ett spel som tidigare deltagit i tävlingen om spelet, sedan dess, har omarbetats rejält. Detta måste man som deltagare i så fall meddela i sin anmälan).
  • Deltagare måste hålla en god ton gentemot varandra, juryn och besökare.
  • Deltagare som inte efterföljer reglerna kan diskvalificeras från tävlingen.
  • Jurymedlemmar kan ej delta i tävlingen. 

 TÄVLINGSDAGEN

Själva tävlingen kommer ske under lördagen den 22/2 med samling klockan 10:00 och det börjar med att alla deltagare samt jurymedlemmarna samlas. Ordförande för SMiBD välkomnar och ger en presentation av dagens upplägg. Tid för frågor kommer finnas. Vi kommer även att fotografera deltagarna och deras spel. 

Därefter så intar de tävlande sina stationer och förbereder sig för presentation och speltest. De tävlande kommer ha ett bord dedikerat för sitt spel där de kan visa, spela och prata om det med konventets besökare. 

TESTSPEL
Jurygrupperna kommer under dagen gå runt enligt ett schema och testspela varje spel. Detta är den enskilt viktigaste delen av tävlingen. Som tävlande är det viktigt att tänka på att försöka ge en så komplett spelupplevelse för juryn som möjligt. Det är därför väldigt viktigt att vara väl förberedd. Har du ett spel som tar längre än 30 minuter kan du plocka ut ett scenario eller en bit av spelet som jurygruppen får provspela.

Ni kommer totalt få 45 minuter med jurygruppen, 30 minuter speltest samt 15 minuter diskussion med jurymedlemmarna.

Varje tävlande bör inleda med en kort presentation av spelet samt regelgenomgång varefter testspel kan inledas. Jurymedlemmar ställer frågor under tiden och efter speltest ges tid till förtydligande, frågor och feedback. Det är upp till tävlande att anteckna den feedback som ges.  

ANDRA OMGÅNGEN
När alla spel testats träffas samtliga jurygrupper för att gemensamt ta fram 4 spel som går vidare till andra omgången.  Dessa fyra spel kommer nu återigen synas mer noggrant av jurygrupperna.  

Därefter träffas jurygrupperna igen för en sista gemensam överläggning. Juryn kommer nu kora en vinnare av SMiBD. Juryn tar även fram vem som kommer på andra- och tredjeplats. 

PRISUTDELNING
På kvällen hålls sedan en prisutdelning där vinnarna får priser och motiveringar till varför de vunnit. 

Vinnaren av tävlingen kommer också få Smibds vinnar-logotyp som digital fil som de kan använda i fortsatt marknadsföring av sitt spel.

TIPS
Tänk på att SMiBD är ett heldagsevent! Ha därför med er något att äta och dricka. Ni får ta paus när ni känner för det så länge ni håller er till juryns tider. 

Före och efter tävlingen kan deltagare dema sina spel för besökare på CalCon, vilket är ett perfekt sätt att antigen värma upp inför tävlingen eller att få mer feedback på sitt spel.

Har ni frågor är ni välkomna att skriva till oss på denna mail: info@smibd.se 

Lycka till!